Arbúcies commemora el 51è aniversari de l’accident aeri al Montseny

El 3 de juliol s’han complert 51 anys de l’accident aeri del Montseny on van perdre la vida 112 passatgers. Es tracta de l’accident aeri més greu que ha ocorregut a Catalunya i el vuitè més important de l’Estat en nombre de víctimes mortals.

Per segon any consecutiu, l’Ajuntament ha organitzat un acte d’homenatge a totes les víctimes mortals. Hi van perdre la vida set membres de la tripulació i més d’un centenar de turistes anglesos que venien de vacances a la Costa Brava, en un viatge organitzat pel famós Tour operador anglès Clarkson.

Aquest dissabte al migdia, coincidint amb l’aniversari d’aquell dia tràgic, autoritats locals i convidades així com representants de diversos cossos de seguretat i d’emergències, han recordat els fets i als 112 morts.

L’alcalde, regidors i regidores d’Arbúcies han estat acompanyats de representants de la Generalitat de Catalunya, del consolat britànic, de la subdelegació del Govern a Girona, de la Diputació de Girona i de Barcelona, del Consell Comarcal de la Selva, del Parc Natural del Montseny i de l’Ajuntament de Viladrau.

La primera part de l’homenatge s’ha dut a terme en el monòlit situat al cim de Les Agudes, on va estavellar-se l’avió. Allà s’ha fet una ressenya història dels fets i una ofrena floral per part de les autoritats.

A continuació, la comitiva  institucional s’ha desplaçat  al cementiri municipal on s’ha fet una ofrena floral, com es coneix popularment, a la tomba dels anglesos i hi ha hagut diferents parlaments. L’acte del cementiri també ha comptat amb la presència de membres de la Policia Local d’Arbúcies, del cos de Bombers d’Arbúcies i de Protecció Civil, en representació dels cossos que van intervenir en el rescat.                                                                   

Aquell fatídic 3 de juliol de l’any 1970, l’avió Comet 4 de la companyia Dan-Air cobria la ruta entre l’aeroport de Manchester i l’aeroport del Prat de Barcelona.

Havia partit de l'aeroport de Manchester a les 16.08. A causa d'alguns retards a la zona de París, l'aparell es va haver de desviar de la ruta prevista. Malgrat tot, a les 17.53 el pilot ja va contactar amb el centre de control regional de Barcelona, i un minut abans de les sis, l'avió ja s'apropava a la ciutat catalana i començava les maniobres de descens.

Mentre l'aparell feia un gir cap a l'esquerra per situar-se als 140 graus, la tripulació va informar erròniament que estaven sobrepassant la balisa no direccional de Sabadell; el controlador no es va adonar de l'error a causa d'un altre avió que sobrevolava la zona i va autoritzar el pilot a continuar el descens fins als 2.800 peus (uns 850 metres). Cap a les 18.05 l'aparell, quan volava a uns 3.800 peus d'altitud (uns 1.150 metres) es va estavellar contra els faigs de la falda nord-est del cim de Les Agudes, que aquella tarda, es trobava molt ennuvolat.

                      

 

  Imatge